A játékban nincs pontosan meghatározva a világ jövője. A harmadik kiadású alapkönyvből az tükröződik, hogy az Értelem diadala és a magas népszaporulat fölszámolja a magusok életterét. Egy régebbi kiegészítő - az Ars Modernica - neve is sejteti, hogy a későbbi korok hermetikus mágiájával foglalkozik. Az újabb alapkönyvek viszont nem sugallnak semmilyen jövőképet.
Ahogy a játékban végigvonul a tavasz-nyár-ősz-tél koncepció, ezt könnyű magára a mágiára is átvinni. Véleményem szerint a mágia őszében jár, hatalma csúcsán, hogy aztán a feledés telébe forduljon. Ki tudja átvészeli-e telét, hogy aztán újra kitavaszodjék? Az őszi időszak kiválasztása tökéletesen önkényes lépés, csak azért választottam, mert ez illik az alábbi sagatípushoz.
Lássuk, mitől fordul télbe a mágia? Fölhozhatnánk az ember szaporodását vagy az inkvizíciót is okául. Én itt mégis egy harmadik lehetőségről írok, mégpedig a mágia fokozatos eltűnéséről. Az előbbiek ugyanis külső hatások, erőszakos beavatkozást jelentenek, melyet ügyes taktikával le lehet küzdeni. A mágiát magát nem érinti. S hogy miért csökken a mágia? Ki tudja? Talán ez a természetes rendje. A gyakorlatban ez a vis és a mágikus aurák eltűnését jelenti, illetve egyre kevesebb ember születik adománnyal, akiből magust lehet nevelni.
A mágikus apály lehet akár a saga központi témája is, amit 3-5 éves játék alatt lehet kifejteni. Szerintem erről a sagatípusról a csapat döntsön, részletes lefolyását viszont a játékosoknak nem kell ismerniük, ne is tudjanak róla pontosat. Ha a sorvadás éveiben alapítanak conventust, az itt leírt változásokat természetesen már érvényesíteni kell. A folyamat akkor kezdődik, amikor a mesélő jónak látja. Úgy gondolom előtte mindenképp szükséges legalább 50 játékévnyi tapasztalat, de ha a csapat régóta játszik, akkor ez elhagyható.
A kiinduló nyers vis mennyiséget vegyük
100%-nak, s minden évben dobj egyet. A vis mérő 10% eséllyel 10%-ot csökken. Hogy lefolyása ne
legyen sablonos, 5% eséllyel 10%-ot nő. Így
akár 100% fölé is emelkedhet, mint ahogy néha
a haldokló is jobban érzi magát az utolsó
napokon. Ezt az utat követve kb. 80-120 év alatt fogy el a
nyers vis, a mérő nullára esik. Utána
is dobálhatod a százalékot, mert az 5% esély mindig megmarad 10%-nyi vis mérő
visszatérésére, míg a kockadobások
engedik. A mágia tele nem jelenti azt, hogy teljesen eltűnik, csupán romjaiban
él tovább.
A drámaiság miatt a nyers vis források csökkenése ne arányosan történjen.
Ha például a conventus 4 vist veszít, egy
forrásból történjék ez, esetleg még
2-2 elképzelhető.
A szorzót a kaland közbeni
vis jutalmakra is alkalmazni kell, vagyis ha a mágia teljében
5 vist adtál volna, 60%-nál például már csak 3-at kaphatnak. Az
aurából történő vis kivonására
is használd a szorzót, valamint a saját vis forrásból származókra,
utóbbinál mindig lefelé kerekítve, vagy az időtartamot
módosítva.
Amikor a vis mérő esik, a mágikus és
tündér aurák 30% eséllyel egy szintet
zuhannak. Minden aurát külön kell megvizsgálni.
Varázstárgyak, famulusok kötelékei és
az elixírek szintén 30% eséllyel egy magnitúdót,
vagy 5 szintet veszítenek erejükből. Növekedéskor
visszanyerhetik. Azok az aurák, melyek a mérő
nullára esésekor még léteznek, többé
már ne veszítsenek szintet. Minimális változás
ugyanis még lehetséges lenne az időlegesen még
visszaköszönő növekedés és újra lezuhanás éveiben. Esetleg vezesd magadnak, hogy a környéken mely
aurák szintje nő eggyel az időleges visszaállás alkalmával.
Praktikus megoldás, ha
előre legalább 10 évre kidolgozod a vis és a
fontosabb aurák változásait. Ha régi
jegyzeteidet megtartod, könnyedén megmondhatod
játékosodnak, hogy most kreált 27 éves
karaktere hány pontnyi természetfölötti
erényre és hibára jogosult. Mivel a múlt ezen
része semmiképp sem titkos, egy játékos
is vállalhatja ezt a feladatot.
Természetesen nem feltétel, hogy kockadobásokkal határozd meg világod sorsát. Alkalmazása viszont egyfajta sorsszerűséget ad a sagának, mivel nem te döntöd el, a folyamat részleteit, csak elmeséled, miként történik.
Vis mérő |
Egy magnitúdó szintje |
Term.föl. erény+hiba max* a születés idején |
Tanonc találás célsz: |
Ebben az évben születetteknél: |
---|---|---|---|---|
110% |
4 |
legalább egy ajánlott |
5 |
A korosztályban gyakori az adomány. Erősödhetnek az aurák! |
90% |
5 |
8 |
6 |
|
80% |
6 |
7 |
7 |
|
70% |
6 |
6 |
8 |
|
60% |
7 |
5 |
10 |
A természetfölötti hátterek ára nő 1 ponttal. |
50% |
7 |
4 |
12 |
|
40% |
8 |
3 |
14 |
|
30% |
8 |
3 |
16 |
Nem lehet természetfölötti származást választani. |
20% |
9 |
2 |
19 |
|
10% |
9 |
2 |
23 |
|
0% |
10 |
0 |
26 |
Csak úgy találhat tanoncot, ha megvizsgálja a kedvező években születetteket. |
* Kivétel a szerencse, a varázstárgy
2 pontig, a mágiatűrő, a kísértett, a mágiaérzékeny,
az igazhit, és az őrangyal. A hermetikus erényekre és hibákra sem vonatkozik.
Egyes
természetfölötti hibák szellemiek
is lehetnek, pl. megpecsételt sors, vagy testiek, mint a
vérzékenység. Fennállásuk esetében
ezt külön jelezd. Abszolút értékeket
adj össze, vagyis +3 és -2-ből 5 pont lesz.
A
különleges adottság erényekre a korlátozás nem vonatkozik.
A Magnitúdó azt jelenti, hogy a varázslatok magnitúdóját
mennyivel kell megszorozni, hogy megkapjuk a varázslat szintjét
és így a dobás célszámát. A vis
csökkenés nem csak a nyers, hanem a világban áramló, nem kötött vis mennyiségét
is leredukálja.
A nyers vis raktárakat nem érinti a csökkenés.
Zavaró lehet még, hogy a lakosságszám növekedése ugyanúgy a vis és a mágia eltűnését eredményezi. Ez a hatás regionális, míg a vis mérő csökkenése általános. A sűrűn lakott vidékeken lehet alacsonyabb (pl. -10%) vis mérővel számolni, vagy hagyományos módon a conventusok nem választhatnak nyers vis bőséget és magas mágikus aurát.
Alapesetben számoljunk úgy, hogy körülbelül minden 20000. ember hordozza az Adományt. Eleinte különösebben nem kell foglalkozni megváltozásával, mert a lakosságszám növekedése ezt ellensúlyozhatja. Ha kíváncsiak vagyunk arányszámukra, osszuk el a 20000-et a százalékkal. Például 90% vis mérőnél 20000/0,9=22222, vagyis minden 22222. ember születik Adománnyal. Míg egy hárommilliós lakosságú országban kb. 150 adománnyal rendelkező személy él, 20%-os vis mérőnél, ha közben négymillióra nőtt a népesség, minden százezredik (20000/0,2), vagyis már csak 40 ember mondhatja ezt el magáról. Ezek az arányszámok erősen sarkítottak, csak érdekességként említem őket. A gyors lefolyású vis csökkenés még jobban torzítja az arányokat, mert a születéskori vis mérővel kell számolni, nem az aktuálissal. Nagyon alacsony mérőnél már komoly szervezetet, vagy titkos társaságot kell fölállítani a tanoncok fölkutatására, mert a magusoknak egyedül nagyon kevés az esélyük a sikerre.
A varázskönyvek nyers visben mért árai körülbelül (80-vis mérő) százalékkal csökkennek.
A mennyei auráknak a lakosságszám növekedésével erősödniük kellene, ám ez nem történik meg, sőt az eretnekmozgalmak leverésének helyén egyenesen zuhannak. Különösen a városokra érvényes ez. A mennyei és a pokoli hatalmakra alkalmazd a vis csökkenés mérőszámát, az aurákra ne. Azok módosulása majd a reformációval és a felvilágosodással fog megtörténni elsősorban a városokban. Igazhitűt egyre kevesebbet lehet találni, de kettő, vagy több hit ponttal bírót szinte lehetetlen. Az eretnekmozgalmak zöme kísérlet a hit visszaállítására, nem csoda hát, hogy leverték őket.
A megmaradó mesés lények egyre inkább emberi vagy állati formát vesznek föl, sok képességüket elvesztik, egyes fajtáik kihalnak, mivel megfelelő mágiaszint híján nehezebben, illetve egyáltalán nem képesek szaporodni. A természetfölötti hatalmak szintjét (vis mérő +20%-kal) szorozd meg, de csak 110%-os vis mérőnél lehet 110%. A lángot fúvó ötlábú táltos paripa képességeiből 50%-os csökkenésnél már csak a tudása és emberi beszéde marad, 10%-nál nem több egy rendkívül okos lónál (Ravaszság +3), ám beszélni ekkor már nem tud. A képességek elfogyása érintheti az egyedeket is, de utódaikat mindenképp.
Míg a magusoknak csupán szám- és fejlődésbeli korlátot szab a vis csökkenése, a táltosok teljesen eltűnnek a színről. Védőszellemeik egyre kisebb mágikus hatalommal rendelkeznek, egyre kevesebb varázslattal tudnak segíteni, egy idő után pedig képtelenné válnak új Adományt juttatni az emberpalántáknak. A 60% alatti vis mérő éveiben már csak az erős szellemek - a védőszellemek harmada - juttathat új Adományt, 40% vis mérő alatti években már ők sem. A "botcsinálta táltosokra" nincs ilyen korlátozás.
- A folyamatot, ha akarod elhúzhatod, hiszen minél lassabb, annál jobban illik az évszakváltás témához. Gyorsíthatod is, ha a változás esélyét például duplájára emeled. Ekkor 40-60 év alatt apad le a vis bőség.
- A vis mérő 10% alá nem zuhan, hanem ott megáll.
- Könnyű kitalálni, hogy a folyamat megfordításával, vagyis ha a vis növekedés esélye kétszerese a csökkenésének, hasonlóképpen lehet regenerálni a nyers vist és az aurákat.
Terjed a néma olvasás. 1250-től 5-ös, 1300-tól 4-es, 1350-től 3-as írás értékkel lehet hangtalanul olvasni. Az írást 1400-tól 2-es szinten is elegendő elsajátítani. [Ez itt mind hipotézis.] Magyarországon föltevések szerint még 1500 körül is a lakosság kb. 1-1,5%-a tudott írni, olvasni tán többen. A képzettséget tekinthetjük úgy, hogy 2-es értékkel még csak olvasni, 3-mal már írni is tud.
Az idő haladtával szótárakat és nyelvkönyveket is kiadnak. Az első latin-magyar szójegyzék például 1410-ben készült 2140 magyar szóval.
A 13. század európai jelentőségű újítása, hogy Észak-Itáliában üzembe helyezték az első papírmalmokat. Az arab világ mellett immár Európában is gyártottak papírt. Az olcsóbbá vált információközvetítő eszköz tette lehetővé a műveltség széleskörű elterjedését.
Az egyház tiltja a boncolást, a vérrel
való érintkezést. A pápa 1490 körül
engedélyezte a boncolást, ha utána a halott
rendes keresztény temetést kap, de eltelt egy kis idő,
mire gyakorolták is. Az első dokumentált boncolást
1315-ben hajtották végre.
Az orvoslás
maximuma 1600-ig 2, 1600-1700-ig 3, 1700-1800-ig 4, végül
utána 5 is lehet. Az arab orvosok tudása végig
4-es [hipotézis], az iszlám is tiltotta a
boncolást, viszont náluk több orvoslással foglalkozó klasszikus könyv
maradt fönn.
A hosszú haldoklás után valószínűleg új típusú mágia születik, ami igazodik az értelemhez. Nincsenek benne föltűnő hatások és hiányzik belőle a nyers visszel való bánás módszere. A varázslónak nem lehet pozitív materialista, sem cinikus, kritikus jellemvonása. Ez a játék inkább misztikus, mintsem mágikus világban zajlik.
Legyen egy varázslás képzettség, amihez adomány nem kell, csupán erős akarat. Az intelligencia tulajdonsághoz tartozik, fejlesztése dupla pontba kerül. Induláskor 5-ös szintet kap a magus. A specializációkat az érzékekhez hasonlóan külön képzettségként lehet fejleszteni, ám erényt nem igényelnek. Ez bármelyik hermetikus művészet lehet. A varázslás duplája, intelligencia plusz legföljebb egyfajta specializáció (vagy érzék) +1d mutatja a varázslat erejét. Ennek el kell érnie a kívánt hatás szintjét, különben nem jön létre a varázslat. Védelemre is a varázslás használatos (a Parmához Adomány szükséges). A varázsszintet az AM-hoz hasonlóan nézzük. Adomány híján a magusok aurája nem riasztja el az embereket.
Az életelixírek megmaradnak, ugyanúgy pluszokat adnak az öregedés dobásra, de nem sokat.
A mágikus aurák gyengék, fölösleges ezért isten háta mögötti helyekre költözni. A conventusok föloszlanak, az új mágia művelői zömmel már városokban élnek. A házak elveszítik jelentőségüket a gyakorlók rendekbe tömörülnek, hálózatokat tartanak fenn. Tudásukat szimbólumok segítségével ködösítik. A könyvnyomtatás elterjedésével alacsony szintű mágiával foglalkozó könyvek tucatjai jelennek meg. A belőlük szerezhető tudás elhanyagolható az igazi magusokéhoz képest, akik szigorúan elkülönülnek a beavatatlanok seregétől.
Az "új varázslók" alapjártasságai: anyanyelv 5, latin beszéd 4, írás 3, varázslás 5.
Készült: 2003.01.27.
Utolsó
simítások: 2005.01.08.