Magyarország az Erdőelvi tribunál
része, Bolgár- és Rácországgal együtt alkotja azt. Itt található a keresztény
világ néhány leginkább mágikus
területe. Az Erdőelvi gyorsan növekvő tribunál
szilárd Tremere befolyással. Területén 5
conventus és kb. 40 magus él.
A
tribunál területe oly hatalmas, hogy további
tíz conventus is vígan elférne. A meglevők
között óriási a távolság,
mindennapi konfliktusba aligha keverednek. Az újonnan
alapított conventusnak könnyű megfelelően védett
és mágiában gazdag helyet találnia. Az
itteniek maguk is művelnek varázslatos praktikákat, de
legalábbis személyesen ismernek valakit, aki varázsolni
képes. Ezért a magusok tevékenysége nem
szokatlan, legföljebb szerveződése.
Mágikus aura és háttér ötleteket találhatsz itt, itt, itt, vagy éppen leírást a pilisszántói kőről.
Népmeséinkben előfordul, hogy a főhős különleges módon születik, rendszerint állatok gyerekeként. Fehérlófia története ismertebb, de Juhfi Jankó sem emberi anyától született. (Az apa kilétét a mese diszkrét homályban hagyja.) Nem sokat kertel a következő történet elmondója, amely történet szintén kiválóan használható mágikus háttérként: "a Kosarasnál, a nádas szélén egy szerepi leányra ráugrott egy különös nagy farkas, és "megnyomta". Mikor eljött az ideje, a lánynak nagy erős fia született, sűrű, nagy fekete haja, cigány bőre volt, és egy farkasfog volt a szájában. Hétesztendős korában már szőrösödött a melle meg az ágyéka; az ereje pedig úgy megnőtt, hogy nem bírtak vele a legények." A mágikus származás mindig hatalmas erővel párosul és a táltosság jele.
A népmesék fantasztikus
lényei:
-sárkányok, 3, 6, 9, 12, 24 fejű,
plusz a 7 fejű
-tündérek: nagyon szépek és
képesek állatokká, rendszerint valamilyen madárrá vagy lóvá
(lásd a tündérlovat a képen) változni. Népük fölött a
Fehér
vagy a Fekete király uralkodik, ami lehet szíli és
nemszíli. Néhány helyen olvastam Veres királyról
is. Hmm. A tündérek jellegzetesen valamilyen madárlábon
(de kacsalábbal még nem találkoztam) forgó palotában laknak, amelyet át lehet
változtatni aranyalmává (ezüstté, rézzé, gyémánttá).
A palotába
forgása miatt nem lehet bemenni. A tündérektől régen nagyon féltek, ezt a
szót sem használták gyakran. Helyette a szépasszony kifejezéssel illették őket. A
tündérek többségét nőnek látták, talán mert a férfiak arca is lágy, nőies.
Egyes helyeken körben növő gombákat, vagy virágokat találhatunk. Az ilyen
tündér-, vagy boszorkánygyűrűbe belépni rendkívül veszélyes mulatság, különösen,
ha a tündérek éppen táncolnak. A gyűrűkön belül bizonyos időpontokban tündér aurát
figyelhetünk meg. A tündérek által ellopott kisgyerek helyett hagyott tündér
csecsemőt "váltott gyermeknek" nevezi a néphagyomány.
-boszorkányok, akiket szépasszonyoknak is neveztek.
A tündérek és a boszorkányok azonos elnevezése nem véletlen.
-vasorrú bába
-alakváltók: galambbá, hattyúvá
változó (tündér)királylányok. Tarkavarjú, csergőszarka, feketekánya
sógorok.
-griffmadár
-táltos
paripák, lángot fúvó aranyszőrű
lovak
-táltosok (varázslók),
tudósok
-garabonciás diákok
-az ördögök
nagyon erősek és hatalmasak, de buták, akiket a ravasz paraszt
jól átver.
-aranyszőrű, tollú állatok,
aranyszínű növények. Rókák, tyúk,
ló, körtefa, szőlő, kecske, káposzta,
bika
-beszélő (táltos) állatok, kutya,
medve
-kísértet (nem látszik külsején),
szellem
-törpe, manó
-tengeri kisasszony félig
ember, félig vizikutya
-aranytojást tojó
tyúk
-óriások (egyszemű óriás
is), a világ szélén laknak
-pelikánmadár, nem öregszik, aki énekét
hallgatja, sőt megfiatalodik, bú, bánat nem
éri
-kutyafejű tatárok: mivel az emlékezet a tatárokat a
kutyafejű jelzővel illette, megfontolandó, hogy a legendák
Magyarországán ezt szó szerint véve
meséljük őket.
-fából
faragott, megelevenedő gyerek
-kaszafogú kutyák,
darázsfarkú macskák, szárnyas bikák,
lófogú kígyók (egy boszorkány
őrzői)
A magyar népmesék figyelemreméltó
hányadában a főhőst mágikus képességekkel
rendelkező lovak segítik. Ezeket remekül föl lehet
használni a Magyar királyságban játszódó
történetekben. Ezenkívül bármilyen pusztai nép tagjaihoz is illik,
például a kunokhoz, besenyőkhöz vagy épp a mongolokhoz.
A táltos a ménes legrosszabb
lova, a mesehősnek próbákat kell kiállnia, hogy
bizonyítsa jószívűségét, és
elnyerje a ló jóindulatát. Ezután
megmutatja igazi valóját és szolgálatába
áll. A táltost csak a gazdája ülheti meg, de vihet magával még
egyvalakit. Kezeld barátként, képességeit nem tanácsos kizsákmányolni, vagy elhanyagolni, mert
elhagy! Nagyobb vállalkozások előtt izzó
parázzsal kell megetetni. Javaslom, hogy a táltos ló külsejét és
képességeit egyedileg határozd meg, de személyisége tipikusan a bölcs segítőé.
Szerepjátékban persze más is lehet.
Mágikus
hatalom: 25 (Auram)
Tulajdonságok: Int
+1, Érz +2, Fel -3 illetve +3, Erő +5, Állók +3, Kif 0, Ügy +1, Gyors +3
Méret +2
Önbizalom: 1 (3)
Erények és hibák: Fáradhatatlan (Long-winded), Tisztánlátás,
Rejtezés, Előérzet (Premonitions)
Személyiségjegyek: hűséges +3, bölcs +3, jószívű +2, igazságos +2
Hírnév: gebe és/vagy táltos ló
Harc:
Paták Kezd: +4, Tám +6, Véd +5, Seb +6
Sebtűrés: +3
Kimerültségi szintek: oké, 0/0, -1/-1, -3, -5, ájult
Sebesülési módosítók: -1 (1-7), -3 (8-14), -5 (15-21), magatehetetlen
(22-28), halott (29+)
Jártasságok: Atlétika 5 (vágta), Éberség 4 (mágia jelei), Verekedés 3
(paták), Vezetés 2 (lovak), Tisztánlátás 5, Rejtezés 5, Előérzet 5, Mágiaismeret
5
Természetes fegyverek: paták, Kezd +2, Tám +2, Véd +2, Seb +1
Képességek:
-Tud beszélni, de csak gazdajával vagy leendő gazdájával beszél titokban. 0 pont
-Légjárás, 2 pont, kezd +10, Auram: Akár Tündérországba is elvihet - vagy az alvilágba (5-5
pont) és vissza. Az út egy óráig tart. Ha két embert visz, az dupla pontba kerül. A
légjárás csak táltos alakjukban történhet.
-Kisebb átváltozás, 1 pont, kezd +10, Animal: Saját magát át tudja változtatni más kinézetű lóvá.
Általában arra használja, hogy gebeként mutatkozzon. A megfelelő
időben gebéből pompás lóvá változik, majd vissza, amikor úgy kívánja.
Egyedi képességek (válassz,
amennyit szeretnél):
-Nagyobb átváltozás, 2 pont,
kezd +10, Animal vagy Corpus: Átváltozhat más lénnyé vagy tárggyá,
mást is átváltoztathat annak beleegyezésével.
-Lángfúvás,
2 pont, kezd +10, Ignem: Ugyanúgy működik, mint a Lángból készült pilum
varázslat, tűzelvonása pedig mint a Könyörtelen hideg varázslat. Ez ritkább
képesség.
Vis: patái összesen 4 Auram vist tartalmaznak, koponyája 2 Muto vist. A
tüzes fajta koponyája Muto helyett Ignem vist
tartalmaz.
Megjelenés:
Álcázott alakjában a táltos csúnya, négylábú, esetleg sántít is.
A táltos igazi alakja mindig eltér a rendes lovakétól, rendszerint három, öt
vagy hatlábú, de máskülönben szép megjelenésű ló. Ha kivételesen négylábú lenne, akkor
legalább a színében üt
el, ekkor a szó szoros értelmében arany, ezüst, vagy rézszínű. A kettő vegyesen
is lehetséges. Egyes táltos lovak homlokát fénylő nap és hold jegy díszíti. A boszorkányok lovai néha olyan háromlábú táltosok, melyeknek
hátsó lábai helyett például egy csirkelábuk van. Nincsenek szárnyai! A táltos ló
igazi alakját soha nem fogod összekeverni a többi lóval, messze kitűnik közülük.
A kisebb hatalmú táltosoknak nincs egyedi képességük, a
rendkívülieknek mindkettő meglehet. Játékos táltosának egy egyedi képességet
javaslok.
Nem olyan ijedős, mint az egyszerű lovak.
Tudós:
látomásai révén ismeretekkel bír a
természetfölötti lényekről, hatalmakról,
gyógyító növényekről, vagy éppen
az időjárásról, a táltos
mágiáról. A játékos kérdéseit előre tudja, úgy válaszol,
ezért csak akkor szükséges idő az információk megszerzéséhez, ha egy kis időt
akarsz nyerni azok kitalálására "holnapra megtudom neked, édes gazdám"
jelleggel.
Ha parazsat eszik, az összes mágikus hatalom pontja helyreáll, sőt
ideiglenesen 10 ponttal a maximális érték fölé emelkedik. Ez a plusz, ha föl nem használja,
egy hét múltán elenyészik. Nem szükséges rendszeresen etetni, a táltos ló
pontosan tudja mikor lesz rá szükség és előre jelzi.
Szívesen szolgál varázslókat, de képességei
megsúgják neki, ha valaki rabigába akarja hajtani, ekkor elmenekül.
Egy ló kb. 5 éves
korára lesz felnőtt és lovagolható és kb.
20 évesen öregszik ki. Akár 25 évig, vagy
még tovább elélhet. A táltos ló csikó és
öregkorában is lovagolható, ha megengedi. Az életelixír úgy hat rájuk, mint az
adomány nélküli emberekre, csak Corpus helyett Animal vist kell használni.
A középkorú, kb 10-20 éves táltos ló jártasságait növeld eggyel az atlétikát
kivéve, a 20 év fölötti öregét kettővel.
Legfiatalabb csikója is lehet táltos, így táltos lovak generációja szolgálhatja
a hőst. Egyedül a paripák nem képesek szaporodni, lévén
a szó herélt lovat jelent.
Tremere magusok teszik ki az itt élő magusok többségét,
ráadásul Coeris az Erdőelvi tribunálban
található, a Kárpátok déli részén. A Tremere befolyást ízléstől függően
különböző szintre lehet beállítani, túlsúlyuk nem biztos, hogy élvezhető, mert a
játékosok conventusa semmilyen politikai szerephez sem juthatna.
Mivel az Ex Miscellanea-ház
tagjai mind a helyi hagyományokat követik, ezért csak akkor lehetnek jelen, ha a rend
tagjai vettek föl maguk közé táltosokat. Dönthettek úgy, hogy a Tremere-ek megakadályozzák táltosok befogadását a
rendbe, ez esetben a háznak nincs tagja a tribunálban. Ez logikusnak tűnik,
hiszen ha minden táltost bevennének a rendbe, akkor a Tremere-ház elvesztené
szavazattöbbségét és ezáltal hatalmi túlsúlyát a tribunálban.
Az Erdőelvi tribunál Európa egyik legmágikusabb területe. Ez a bőség idevonzhatja azon nyugati magusokat, akiket a népesség megugrása, és emiatt a mágikus források fogyatkozása új lehetőségek keresésére kényszerít. Érdekes kérdés és mesetéma lehet, hogy miként engedik be a Tremere-ek őket, beengedik-e egyáltalán, vagy esetleg hivatalos conventus alapítása nélkül, "magányos" magusként telepednek le?
A Magyar királyságban óriási érvágást jelentett a tatárjárás. Mindazonáltal a túlélő magusok még örülhetnek is neki, hisz így az emberek nem háborgatják a rengetegeket, a mágikus vidékek még jó ideig megmaradnak. A tatár sámánok néhány itt található gyenge conventust fölperzselhetnek, és tönkretehetnek egyes vis forrásokat.
Magyarországi magusok nem csak magyarok lehetnek. A magusokat nem érdekli, hogy leendő tanoncuk milyen nyelven karattyol, úgyis latinul fogják megtanítani. Így hát számoljunk a szászokkal, tótokkal, rácokkal, székelyekkel, jászokkal, besenyőkkel, a tatárjárás után a vlachokkal, illetve Coerisben előbb is. Plusz a szomszédos népektől is származhat a magus. Betelepülő népeknél is előfordulhat az adomány. A mágikus bőség miatt elvileg könnyebb tanoncra lelni, mint nyugaton. A magusnak mégis vigyáznia kell, mert ha táltos adományú gyermeket vesz magához, szerencsétlenséget és romlást hoz annak fejére, ő maga pedig értékes éveket veszít. A táltos adományú tanoncot nagyon nehéz hermetikus magusszá képezni, és ha sikerül, akkor is megkapja a Táltos adományúból képzett magus hibát. A szellemek nem hagyják, hogy elvegyék választottaikat.
A nálunk élő szentekről nem tudok olyan adatot, hogy valaha
csodát tettek volna. Sokukat - például Szent Istvánt és Imrét - politikai
okokból avatták szentté. Sírjuknál való csodás gyógyulások miatt kapták meg a
státuszt. Egyedül Szent László alakjához tapadnak híresebb csodák, ami adja
magát, hogy ezeket életében is véghezvitte.
Az inkvizíció nálunk nem nagyon működött.
Források:
Diószegi Vilmos: A
sámánhit emlékei a magyar népi
műveltségben
László Gyula: Régészeti
tanulmányok
Amikor a táltosokra vetítjük tekintetünket és próbáljuk modellezni a szerepjátékban, két lehetőségünk akad. Néprajzos szemmel a táltosok egyszerűen sámánok, ezért teljes joggal használhatjuk rájuk a Shamans: the Hidden Paths kiegészítő szabályait, melyek a The Dragon and the Bear kiegészítőben is olvashatók. Az egyezés nem teljesen igaz, néhány eltérés lentebb olvasható. A népi hagyományok azon része, melyekben az emberek élő táltosokkal érintkeztek ugyanezt a nézetet támogatja. Teljesen más szemlélettel kell élnünk, amikor a népmesék alapján képzeljük el alakjukat. A népmesék táltosai nem rejteznek, sokkal inkább hasonlítanak nyugati rokonaikra, a varázslókra. Említést sem láttam a szellem általi kiválasztásra, a szellemek segítségül hívására, a fölös csontra. Talán azért mert, ez magától értetődő dolog, amit a hallgatóság úgyis ismer, vagy a kereszténység idején már nem volt ajánlott ezeket emlegetni. A varázslatszerű képességeket az emberek gyakran társították olyan valódi táltosokhoz is, akikkel a beszélgetés idején nem volt személyes kapcsolatuk, például már régebben meghaltak. A táltos ló a valóságban a táltos dobja, népmesei szemléletben valódi élőlény. A népmesékben, s még inkább a népi hagyományban a táltos erős ember, ami történelmi nézettel nem állja meg a helyét. Lásd csak a mellékelt fotókat. Nincs szó sámánöltözékről és dobról sem, mivel ezek nagyon rég kikoptak az emlékezetből. A táltos képzéséről a mesék sohasem szólnak, többnyire a meseszövésben váratlanul jelentik be, hogy a főhős, és mindig csak a főhős, táltos tudománnyal bír. A cikkben a táltosoknak a két nézőpont szerinti vegyülékét alkalmaztam. Alapvetően a népmesékre támaszkodtam, mivel a nyugati varázslók képességeinek sincs semmi közük a való mágikus képzetekhez, s ehhez hozzávettem a hagyományos kiválasztódási és képzési folyamatot, valamint más színesítő adalékokat. Másik okom az volt, hogy a hagyományokban is gyakran kapcsoltak hozzájuk varázslatszerű képességeket, mint például a repülést, az átváltozást és a láthatatlanságot.
A népmeséket figyelembe véve a
táltos szó természetfölötti
képességekkel bíró lényt - embert
és állatot jelöl. Férfi és nő
egyaránt lehet. Táltosnak születni kell, csupán
tanulással nem lehet a képességek birtokába
jutni. Nem az ember választja a táltosságot,
hanem a szellemek választják ki a maguk emberét
és látják el már születésekor
megkülönböztető jegyekkel. A táltos foggal,
vagy több ujjal születik, mindenképpen fölös
csonttal. Ha fogát születése után kihúzzák,
közönséges emberként él utána,
bár gyakran testileg-szellemileg megnyomorodva.
A táltos
ereje segítő szellemeiben van, nélkülük nem
tudja képességeit használni. Gyerekként
emberkerülő, elcsatangol, gyakran retteg valamitől, például
a felhőktől, s nyugtalan. A táltos oltalmazó szelleme
hét éves kora táján, vagy serdülő
korában kezdi magához hívni jelöltjét.
A gyerek táltosbetegségbe esik, ami hisztérikus
rohamokkal, ájulásokkal, látomásokkal,
fájdalmakkal és más hasonló tünetekkel
jár együtt. A szellemek háborgatják, verik,
kínozzák, győzködik, hogy fogadja el hivatását
(megkapja a kísértett hiba súlyosabb fokozatát).
A táltos, de még inkább környezete ezt
gyakran igyekszik megakadályozni. A betegség hetekig,
néha évekig kínozza. Az egyik roham idején,
vagy álmában jelenik meg neki oltalmazó
szelleme, aki bejelenti választását, s
fölajánlja segítségét. Ez néha
a halott táltos szelleme, aki átadja saját
segítő szellemeit, akik életében szolgálták.
Néha valamelyik ős oltalmazó szelleme, de leggyakrabban
egy eddig számára ismeretlen szellem, akit még sosem látott. A táltos, ha
behódol, rejtezésnek nevezett mély álomba
esik, ez általában három napig tart. Révülése
során a szellemek földarabolják, ellenőrzik, tényleg
megvan-e a fölös csontja, majd újra összerakják.
Ezalatt vér ütközhet ki a bőrén. A folyamat
egyénenként más és más, többször
darabolhatják, esetleg egy ideig úgy hagyják.
Majd a szellemek kitanítják a mágikus
tudományokra. Vizsgaként meg kell mászniuk az
életfát. Akinek ez nem sikerül, egyesek féltáltosnak nevezik. Mikor a
rejtezésből fölébred, már táltos. Ezzel
megszűnnek a rohamai, s megkezdődik a szolgálat. Vannak, akik
mindenáron ellenszegülnek a hívásnak, őket
a szellemek, vagy a többi táltos megnyomorítja,
tán meg is öli. Egyes vidékeken a táltos fölavatásához
hozzátartozott egy fa vagy hágcsó megmászása.
A fiatal táltosokat időnként az idősebbek tanítják, de jobbára csak a
szellemvilágban való könnyebb eligazodásban tudják segíteni. Emberi segítő nélkül
is boldogulnak.
Ha abbahagyja a táltoskodást,
újra gyötörni kezdik a szellemek, ez egész
életre szóló hivatás. Minden ételből
az első falatot, italból az első kortyot a szellemeknek kell
adnia. Elég eldobni a falatot és kilöttyinteni a
földre a bort. Rendkívüli események alkalmával
lóáldozatot hoznak. A fehér szín előkelőséget jelöl, előkelők
mindig fehér lovat áldoznak, a fekete lovat sötétebb hatalomra vágyó táltosok
áldozhatják föl. A táltosok rendszerint erős
emberek.
A kereszténység elterjedéséig
papi feladatokat láttak el, s jellegzetes sámánruhát
hordtak mindenféle amulettel, díszíti, állati
és növényi eredetű kellékkel,
fémdarabokkal. Fejdíszüket agancs ékíti.
Az öltözéknek nincs köze a varázserőhöz,
anélkül is tökéletesen működik. Miután
a királyi és az egyházi hatalom kevéssé
tolerálta a táltosokat, díszeiket csak titokban
viselhették, s idővel teljesen ki is szorult a használatból.
A 13. században talán még néhányuk használt egyszerűbb kellékeket.
Különböző színű, fekete és fehér (szőke) állatokként viaskodnak. A táltospárbaj során a
kihívó szelet kavar, majd megérkezik fekete bika
képében, akit a védő fehér bika alakjában fogad. Kívülállók
is besegíthetnek a küzdelembe. A vesztes gyakran ottpusztul. Egyes vidékeken
csődörök (pej és szürke), lángok (kék és vörös), vagy kerekek (vas és tüzes)
alakban vívnak.
Más neveik: tudós, látó,
mondó, felelő, idéző, javas, bácsa, tátos, tátus. A garabonciás
(barboncás, verboncás) diák 16. században fölbukkanó
alakjában keverednek a táltos elemek a nyugati, varázskönyvből olvasó máguséval.
A táltos a sámán rokona, bár számos megkülönböztető jeggyel rendelkezik. Extázisát nem hallucinogének segítségével idézi elő, hanem egyszerűen elalszik. A sámánok egymással szellemalakban küzdenek, míg a táltosok személyesen, rendszerint bikává változva. Harmadik különbség, hogy míg a sámán a társadalom része, addig a táltossal nem szívesen közösködnek, gyakran elkülönülve, tanyán él.
A kabar, besenyő, jász, kun és tatár sámánokra a Shamans: the
Hidden Paths c. kiegészítő szabályait alkalmazhatjuk, melyek a The Dragon and the
Bear c. kiegészítőben is olvashatók.
A féltáltosok több természetfölötti jártassággal rendelkező emberek, akár
adománnyal rendelkező misztikus bajtársak is lehetnek. A választott jártasságok
illeszkedjenek a táltosokról kialakult képhez.
A táltosok története:
A
honfoglalás során a Kárpát-medencébe érkező táltosok és az itt élő conventusok
magusai között nem voltak komoly összetűzések. A táltosok elsősorban az emberek
ügyes-bajos dolgaiban segítenek, és ritkán tesznek szert olyan hatalomra, ami
kétségbe vonhatná a hermetikus magusok hatalmát és szervezetét. A magusok
pedig nem foglalkoznak a hétköznapi emberekkel, így közöttük konfliktusforrás
nehezen akadhat. Talán egy-egy mágikus aura használatán, vagy visforráson
különbözhetnek össze, melyekben rendre a hermetikus magusok kerekednek fölül.
A táltosok vereségüket gyengébb mágikus erejüknek köszönhetik, hisz míg egy
hermetikus magus varázslatosan hosszú életén át
fejlesztheti művészetét, addig a táltosok nem rendelkeznek ilyesfajta
praktikával.
A kereszténység elterjedésével Szent István katonái néhány táltost lemészároltak,
mások erdőkben és mocsarakban rejtőztek el, de a legtöbben
megmaradtak a régi közösségben. Mágiájuk nem harci jellegű, így meg
sem akadályozhatták ezt az általuk katasztrófának megélt változtatást. Vallási
szerepük megszűnt, s más életformát kényszerültek találni. Titokban tovább
gyakorolták mesterségüket, hiszen az emberek többsége számára az új vallás nem
jelentett semmit, így továbbra is hozzájuk fordultak problémáikkal. Később ugyan
megpróbálkoztak a régi hit visszaállításával, uralkodók meggyőzésével, ám
kísérleteik rendre kudarcot vallottak.
A kereszténység meghonosodása után sok keresztény
táltos is volt, hiszen
ebben a vallásban nőttek föl. A szellemvilág és a kereszténység összeegyeztetése okozott is
számukra kisebb-nagyobb gondot. Továbbra is segítettek mágikus erejükkel az
embereknek, akiknek a gondolkodásában jól összefért az új vallás és a mágia. Az
adománnyal rendelkező táltosok száma nem feltűnően, de egyre csökken, sokan már csak féltáltosok
lehetnek a táltos tudománynak csupán morzsáit birtokolva. A féltáltosok száma változatlan, és ők alkotják a többséget.
Mindenesetre a hagyományok soha nem vesztek ki, a 20. században is voltak
javasok, a század vége felé pedig újra divatba jött a táltosság.
Hányan lehetnek vajon a táltosok? Az én véleményem az, hogy minden második
vármegyében lehet egy teljes hatalommal rendelkező táltos és egy-két féltáltos. A teljes hatalmú
táltosok csökkenését pedig lehet úgy követni, hogy mondjuk huszonöt évenként egy szellem már
nem választ új gyereket magának, tehát számuk eggyel kevesebb. A teljes létszám,
mondjuk harminc táltos a játék hivatalos indulásakor, vagyis 1220
táján érvényes. Ezt az irányelvet követve egészen a 20. századig maradhat
közülük néhány.
A
kunok és besenyők betelepülése nem okozott nagy zavart, nekik kevés
sámánjuk volt, vert seregként jöttek az országba. Jelenlétükkel segítették a
régi hagyományok fennmaradását.
Kérdés, vajon beléphetett-e és ha igen, belépett-e a
Rendbe akár egyetlen táltos is? Talán. Erre a választ minden csapatnak külön kell
megtalálnia. A két csoportnak semmi dolga egymással, nem igazán fontos
számukra a kapcsolatfelvétel. A hermetikus magusok nem fogadják feltétlen
örömmel a táltosok világiak közti működését. A
táltosokat pedig nem feltétlen érdekli a hermetikus tudomány és Hermész rendje,
hamar belátnák, hogy ezek az ismeretek számukra nem sok haszonnal járnának. A magusok eleve kontárként lenézik minden náluk gyengébb varázslói hagyomány
követőit. Ám akadhat olyan magus is, aki a táltosok mágiáját kívánja
tanulmányozni.
Lehet úgy is játszani, hogy a nagyobb hatalmú táltosokat, vagy egy részüket a
Bjornaer-ház beléptette a rendbe nem sokkal a honfoglalás után, s
leszármazottaik ma már
hermetikus mágiát gyakorolnak. A német tribunálban a hivatalos kiegészítő
szerint él három Bjornaer magus, akiknek ősei a kalandozó magyarok táltosai
voltak.
Ez a rész ahhoz nyújt segítséget, hogy miként alkoss olyan magus karaktert, aki ugyan nem táltos, inkább hangulatában emlékeztet rájuk. A karakter mindig magyar vagy más pusztai származású.
Az Ex Miscellanea-ház tagjaként: az Alakváltó erény
(bika, csődör) az ingyen kapott nagyobb természetfölötti erényük. A kapott plusz
erényeket és hibákat tetszésed szerint válogasd.
A Bjornaer-ház tagjaként: bika vagy csődör Szunnyadó vad (Heartbeast) (nőknek
is). Bár a ház
germán eredetű, mégis illik a táltosok képességeihez.
Szükséges kezdő jártasság: Tisztánlátás (vedd föl az erényt) 3, Rovásírás (általános képesség) 1 vagy az Artes Liberales egy extra szintje.
Könyvekkel, műveltséggel, kereszténységgel, tündérekkel és műhelymunkával kapcsolatos erénye ne legyen, s az Elemi mágia (Elemental Magic), Diedne mágia, Merkúri mágia erény sem illik hozzá. Pontosan határozd meg melyik a fölös csontja. Ismerik a rovásírást, erre nem kell külön pontot költeniük. Ajánlott a pozitív erő érték és a fiatal kezdő kor.
Tisztánlátás (Second Sight)
Rejtezés, minor supernatural virtue
Vigyázó szellem (Ghostly Warder) de mágikus hatalmuk legyen 60, további képességek nélkül.
Mágikus érzékek (Affinity with Art): Muto, Auram, Animal vagy esetleg Corpus.
Fókuszok: önátváltozás, gyógyítás, vagy a fenti művészetek köréből. Harci fókusz nem javasolt.
Alakváltó (Shapeshifter):
bika, csődör, majd tetszés szerinti alakok.
Különleges körülmény (Special Circumstances): dobolás, (sámán)éneklés, vagy a
célpont körüljárása
Javas, Minor, Supernatural
Táltos ló kísérőtárs, minor story flaw
Kontár (Hedge Wizard)
Gátolt kreativitás (Creative Block)
Hiányos forma (Deficient Form), Mentem, Imaginem, Terram
Látomások (Visions)
Gyenge áttörés (Weak Magic) (Alternatív verzió: -20 mágikus áttörésre,
ami az általa készített varázstárgyakra is vonatkozik. Továbbá vedd úgy, hogy
ellene minden intelligens lénynek legalább 0 a mágikus ellenállása. Ezek a
korlátozások nem vonatkoznak azokra, akik hozzájárulnak ahhoz, hogy rájuk
varázsoljon. Ez legtöbbször nem szavak útján történik, a segítségért folyamodók
nyilván hozzájárultak, hogy a táltos ez ügyben varázsoljon rájuk. Némely
esetekben a mesélő veheti úgy, hogy a célpont beleegyezett a varázslatba,
például a táltos öntudatlan, haldokló társáról föltételezhető, egyetértene azzal, hogy
megmentsék. A táltos nem tudja kijátszani az engedély korlátját.)
A féltáltosok nem állták meg helyüket a táltos próbán, így nekik csak természetfölötti jártasságaik, erényeik lehetnek adománnyal vagy anélkül. Ezek a bajtársak is rendelkeznek a táltosok hagyományos születési jegyével, a fölös csonttal, jegyezd föl fajtáját. Jellemző erények és hibák: Tisztánlátás (Second Sight), Rejtezés, Vigyázó szellem (Ghostly Warder), Javas, Alakváltó (Shapeshifter): bika, csődör, majd tetszés szerinti alakok, Varázsvesszőzés (Dowsing) Állatokkal társalgó (Animal Ken), Táltos ló kísérőtárs (minor story flaw), Látomások (Visions).
A szárnyas tündérló képe Venczák Marianna munkája. A fekete-fehér képek Hoppál Mihály: Sámánok lelkek és jelképek c. művéből valók, a dobos fotó valahonnan a netről.
Készült: 2002.12.20.
Utolsó simítások:
2008.12.06.