Az Ars Magica szabálykönyv fölvillantja azt a lehetőséget, miszerint a középkori hiedelmeket tekintsük valóságosnak, ezek igazságát alkalmazzuk a játékban. A legtöbb játékos mégsem így játszik, túlnyomórészt inkább a rózsaszín fantasy jellemzőit követi. Az alábbiakban fölsorolok néhány kérdést és választ, melyek talán segítenek körülírni ezt a két világszemléletet. Hasznos dolognak tűnik, ha a játék elején választunk ezek között, mert sok hiábavaló vitatkozást és filozofálást kerülhetünk el általa. Másrészt megszünteti a döntés hiányában föllépő bizonytalanság érzését. Ne gondolja senki, hogy az alábbi rovatokat megfellebbezhetetlen igazságokként nyilatkoztatom ki (gyk), inkább csak fölsorolom a kritikus pontokat, melyek előbb vagy utóbb előkerülnek minden mesében.
A legendás világkép kialakításakor figyelemmel kell lennünk arra a zavarbaejtő tényre, mely szerint ugyanarról a dologról két embernek más hite lehet. Itáliában tán azt hiszik a kínaiakról, hogy tizenöt láb magas óriások, míg Lengyelországban a tatárhoz hasonló kutyafejű embereknek vélik őket. Melyiküknek legyen igaza? Lehetséges akár mindkettőt elfogadni. Kína egyes vidékein óriások, másutt kutyafejűek laknak.
A harmadik kiadású szabálykönyv jó kiinduló alapot jelent, de további sok-sok könyvtári nyomozást igényel. Ráth-Végh István könyveiből például sokat meríthetünk. A negyedik kiadásból már kivették ezeket az elemeket, a játék hangulatát eltolva a könnyed fantasy irányába.
Zsidó eredetű vallások: katolikus és ortodox kereszténység, az iszlám, és természetesen a zsidó vallás. Hogy kivel mi történik halála után, szerintem nem érdemes boncolgatni. A történetekben ez nem játszik szerepet. A lelkek idézésénél fogadjuk el munkahipotézisként azt a variációt, hogy nem az ember igazi lelkét idézik meg, hanem annak itt maradó lenyomatát. Megszentelt földbe temetetteket nem lehet megidézni. Amelyik vallásnak van a játékban domínium aurája, annak temetője is szentelt.
Könnyed fantasy A világra tudományos szemmel tekint, vallási ügyekben a szellemi vonalat figyeli és széles látókörű. Ez a szokásos, politikailag is korrekt, unalmasabb játékstílus. |
Legendás Föltételezi, hogy a korabeli vélekedések igazak, de legalábbis annyi, amennyit ismerünk belőlük. Ez a fantáziadúsabb verzió, noha ritkán játszanak így. |
|
milyenek a világ emberi lakói? | Mind emberek. Persze vannak, akik elhiszik, hogy Etiópiát egylábú és egyszemű emberek lakják, de ha odautazol, láthatod, hogy bőrszínüktől eltekintve ők is ugyanolyan emberek, mint más. | A kaland helyszínén és környezetében szokványos emberek élnek, a távoli országok lakói viszont mondabeli furcsa alakok. A walesiek valóban földet égetnek stb. Vagy: ha Walesben játszotok, akkor a ti karaktereitek is földet égetnek, ha meg akarnak melegedni. |
zsidók | Köznapi emberek. | A zsidóknak szarvaik és farkuk van, és keresztény gyermekek húsát eszik. |
kutyafejűek-e a tatárok? | Nem | Igen |
katolikus vallás | Bármely vallásúnak lehet igaz hite, nem csak a katolikusoknak. Minden zsidó gyökerű vallás ugyanabban az istenben hisz, csak másképp. A pápa nem csalhatatlan. Csakis a személyes hit, a bűntelen élet és az isteni kegyelem juttathat üdvözüléshez. | A római katolikus vallás az egyetlen üdvözüléshez vezető út. Minden más vallás tévtan, a legtöbb ráadásul az ördög műve. Csak a katolikusok juthatnak üdvözüléshez. A pápa csalhatatlan. A búcsúcédulák és az egyházi jutalmak (például keresztes harc a pogányok és eretnekek ellen) valóban üdvözüléshez juttatnak. |
ortodox kereszténység | Mindegyik vallásnak van domínium aurája. Az ortodox hívőnek lehet igaz hite. | Az ortodox kereszténység az ördög műve, de maguk az emberek ettől még nem gonoszok. A magasabb rangú papok között viszont fölütheti fejét a démoni befolyás. |
mohamedánok, iszlám | A szaracénok is normális emberek. Van domínium és igazhit. | A szaracénok az ördög hívei, vérszomjas démonimádók. Jó lenne megtéríteni őket, de erre sajnos kevés esély mutatkozik. |
eretnek keresztények | Könnyen lehetséges, hogy az eretneknek címzettek jó keresztények, lehet igaz hitük stb. | Mindenfajta eretnekség az ördög műve. Az eretnek "papok" az ördög szolgái, akiket az inkvizíció kezére kell adni, hogy kipurgálásuk után a megtévesztett nyájat vissza lehessen terelni a Katolikus Anyaszentegyház aklába. |
pogányok | A pogányoknak is lehet igaz hite, de településeiknek nincs domínium aurájuk. Szent helyeiken mágikus vagy tündéri aura lehet. A pogány vallások nem lehetnek az ördög mesterkedései, mivel az ördög a zsidó eredetű vallások alakja. | A pogánynak honnan lenne igaz hite, ha nem hiszi Krisztust, a Megváltót? Meg kell téríteni őket, hogy ne jussanak a pokol tüzére. Szentségtelen ceremóniáik helyszínén elsősorban pokoli, néha mágikus vagy tündér aura található. |
inkvizíció | Az inkvizíció egyházi túlkapások garmadája. | A bűntelen embernek tényleg nem kell félnie a Szent törvényszéktől, igaztalanul senkit sem bántanak. |
templomosok | A francia király és a pápa szemet vetett jelentékeny vagyonukra, azért oszlatták föl a rendet. Egyesek tán bűnösök voltak, de többségüket ártatlanul hurcolták meg. Ha a játékban fölbukkannak, a mesélő dönt majd a részletek felől. | Sajnos az Egyház kígyót melengetett a kebelén. A templomosokat a Szentföldön megfertőzték az ördögi tanítások. Pénzügyletekkel foglalkoztak, szodómiával, és ördögi szertartásokkal. Isten segítségével a sátánfattya lovagokat legyőzték, a bűnösök máglyára jutottak, a bűnteleneket a János lovagokra (ispotályosok) bízták. |
János pap országa | Mese | Mivel két elképzelés is ismert, dönteni kell, hogy Afrikában, vagy Ázsiában legyen-e. |
népi mágia | A népi mágia babona, hatása nincs. | A népi varázslásnak apró módosítói vannak, melyek sikeres képzettségpróba esetén bónuszt jelenthetnek más dobásokhoz. |
mágia, szürkület | A mágia önmagában nem bűn. A szürkület a magusok túlvilága. | A varázslás bűn. "Varázslót ne hagyj életben!" A szürkület egyenesen a pokol egyik bugyrába juttat. |
a tudomány megközelítése, avagy miképp látnak a denevérek? | A világ a tudományos tényeken alapul. A denevérek ultrahanggal tájékozódnak. | A dolgok működése feltételezéseken alapul, nincs rá magyarázat. Vagy válaszd ki az egyik elméletet, a többi tévtan. A denevérek látnak a szemükkel. |
betegség, fertőzés | A fertőzéseket baktériumok és vírusok okozzák. A középkori orvosokra ne bízd magad! Inkább menj gyógyfüveshez, az nem rak trágyát a sebedre. | A betegség Isten büntetése, az ördög vagy a tündérek ármánykodása révén keletkezik. A betegség anyagi szinten a testnedvek (sárga és fekete epe, vér és nyál) egyensúlyának fölborulásából adódik. Nincsenek bacilusok, sem vírusok. Imádkozz! Az orvos is segíthet rajtad, csakúgy mint a népi mágia. A mágikus gyógyítás kiegyensúlyozza a testnedveket. |
létezik-e az elektromosság? | Igen | Nem. A villám az villám, nem elektromos jelenség. |
a püspökök és pápák viselt dolgai, a simónia | Bizony egy időben az lett a pápa, akinek több politikai támogatója volt, vagy aki több kardinálist pénzelt le. Utóbbi pedig a simónia netovábbja. És mint tudjuk, a fejétől bűzlik a hal... | Bár előfordul, hogy egyes papok pénzen vesznek hivatalt, vagy bűnös módon élnek, de azért Istennek hála ezek ritka kivételek. |
csillagászat | A Föld kering a Nap körül, a Föld gömbölyű, a csillagok izzó gázgömbök. | A Nap kering a Föld körül. A csillagok fénylő drágakövek az égen. A középkorban sem gondolták azt, hogy lapos lenne a Föld. |
tündérek és más mesés lények | Mindegyiküknek megvan a saját életmódja, ami teljesen különbözik az emberitől. | Ezek a gonosz bestiák és tündérek kétségkívül a sátán teremtményei, hiszen természetüknél fogva gonoszak. Jónéhányukat égeti a szentelt víz, ami egyértelműen leleplezi mivoltukat. |
Szerte Európában népszokásnak
tekinthető a ráolvasás és más varázsló
módszerek. Ezekkel a legkeresztényibb emberi is
élhetett. Ne gondoljunk mást a papokról se,
hiszen ők is ebbe a közegbe születtek.
Magyarországon az egyház
is bátorította a táltos vallás elemeinek
fölhasználását a kereszténység
terjesztésében. Mária Boldogasszony mellékneve a régi vallásból
ered. Szűz jelzője mindkét vallásban megegyezik.
A Ráolvasás képzettséget bárki tanulhatja. Ha a próba eredménye kilenc, vagy több, +10% módosítót kapsz valamely dobásodhoz, esetleg kisebb hatást produkálhat. Harcban nem használható. Láthatjuk, még egészen komoly tudással sem érhetnek soha egy varázslótanonc nyomába se. Jellegzetességek: termékenység, betegség elűzése, szerelmi varázslás, gyerek elhajtása, szépségvarázslás.
Készült: 2005.05.29.
Utolsó simítások: 2016.07.05.